Zábavní potenciál aktivismu
O tom, že občanský aktivismus má svůj smysl a opodstatnění, dnes pochybuje málokdo. Jedná se o závažné téma, a tak není úplně samozřejmé si jej představit jako námět zábavního (či dokonce zábavného) pořadu. Jistý pokus tu však byl.
Oblast televizní zábavy zde příliš často nezmiňujeme. Témata občanské angažovanosti a dobrovolnictví se na obrazovkách sice objevují, málokdy však v nějakém inovativnějším kontextu. O to se letos pokusila americká televizní stanice CBS. Těžko však říci, co z jejího projektu nakonec vzejde.
V první polovině roku oznámila CBS záměr uvést nový pořad s názvem „The Activist“ (Aktivista), kde by mělo šest týmů usilovat o možnost uskutečnit vlastní bohulibý nápad, který zlepší svět. K tomu jim měly dopomáhat fundované a pro věc zapálené celebrity.
Nyní, když se čas nachýlil a bylo detailněji avizováno uvedení prvního dílu (jenž se měl v programové nabídce objevit 22. října), však projekt vzbudil vlnu nevole, a to především na sociálních sítích - paradoxně v prostředí, které mělo fungovat jako opora celého projektu. Prvotní koncept totiž počítal s tím, že se soutěžící utkají v různých divácky atraktivních úkolech a jejich úspěch se bude měřit prostřednictvím odezvy diváků (patrně formou online hlasování či odezvy na sociálních sítích). Cílem pak mělo být vybudovat silné celospolečenské hnutí, dostat vybraný projekt na summit G20, konající se 30. a 31. října tohoto roku v italském Římě, a získat tam politickou i finanční podporu světových leaderů. Potenciální diváky však zarazilo, že by tento pořad měl mít formát reality show a kladli si otázky, je-li etické prezentovat aktivismus optikou komerční zábavy a banalizovat tak podstatu občanských iniciativ.
To si vyžádalo reakci producentů (v čele s neziskovou organizací Global Citizen), kteří prostřednictvím svého twitterového účtu vcelku promptně vydali kajícné prohlášení:
„The Activist byl navržen s cílem ukázat širokému publiku vášeň, dlouhé hodiny a vynalézavost, které aktivisté investují do změny světa, a doufejme, že tím inspirují ostatní, aby dělali totéž. Ukázalo se však, že formát pořadu v podobě, v jaké byl vyhlášen, odvádí pozornost od každodenní důležité práce, kterou tito úžasní lidé vykonávají ve svých komunitách. V důsledku toho měníme formát, abychom odstranili soutěžní prvek, a přetváříme koncept na dokumentární speciál, který uvedeme v hlavním vysílacím čase (datum vysílání bude oznámeno). Dokument představí neúnavnou práci šesti vybraných aktivistů a dopad, který má jejich snaha bojovat za to, čemu hluboce věří. Každý aktivista získá peněžní grant pro jím vybranou organizaci, jak bylo původně plánováno.“
Stručně a jasně řečeno: Vysílání bylo odloženo a místo reality show se diváci „pobaví“ u dokumentu. Prozatím tedy mají o zábavu postaráno zejména dramaturgové a scenáristi. Nám ostatním pro tuto chvíli nezbývá než čekat, jaký výsledek jejich práce přinese.